Кӧрбан: бесерманъёсын матэгес тодматскыны луонлык
Кӧрбан праздникын фольклор коллективъёс бесерманъёслэсь тулыс вакытысь йылолъёссэс возьматӥзы — гырем музъемлы курегпуз, инкуазьлы вӧсям ӝук но йыр-пыд сётӥзы.
«Кӧрбанын, кызьы вералод ни, языческий но марымез вань, бигеръёслэн но, удмуртъёслэн но-а, мар-а пыремын кадь. Сыӵе отдельно бесермянлэн именно — виро лэзё. Милям вот Юндаын ош вандо, солэсь тӥнь каша пӧзьто ни, солэсь йырзэ-пыдзэ вато. Вань милям сыӵе кызмы, отчы со улэ нуыса вато. Со жертвоприношение-а, мар-а шуод ни инмарлы, инкуазьлы», — шуэ Ирина Зянкина, Балезино ёросысь «Юнды шунды» ансамбльлэн кивалтӥсез.
Кылем даурын йӧскалык праздникез пусъён йылолъёсты тодаз ваиз Юкаменскын улӥсь 84 аресъем Тамара Невоструева. Солэн верамезъя, вазен Кӧрбанэз «пӧртэм лэсьтылӥзы».
«Живот вандонни вань, со живот вандонниын живот вандылӥзы валлё, сэре со животэз пӧзьтыса, вӧсяса, мынылӥзы лудлэн пумаз, сьӧд-тӧдьы халат дӥсяса, и сӥльзэ пӧзьтыса нуо, тэркые поныса. А калыкез бӧрсяз уг мыно, дасо метрын сыло озьгинэ — со, пе, инмарен вераськоз каль (али — ред.). Со (вӧсясь — ред.) мыкыръяськыса лыдъя, мар кулэ: инмар мед сётоз дарман (луонлык — ред.) будэтыны, инмар мед сётоз дарман калтыны, инмар мед сётоз ӟечсэ, чеберзэ ужасьёслы, инмар мед сётоз дырыз дыръя зорзэ, мукет дыръя шунытсэ, сютэм медаз инмар кельты, инмар мед тазалыксэс утёз — мар кулэ улонньын, ужанньын, мае соос возьмало куазьлэсь, бускельёслэсь, вичаксэ соос мачко, ньыльпыдйыл карисько, улӥе-улӥе мыкыръяськыса», — вераз Тамара Невоструева.
Котькуд шулдыръяськонын сямен ик, Кӧрбанын но пӧртэм шудонъёс-вожвылъяськонъёс ортчизы. Кылсярысь, устозэ бесерман пияшез бырйизы. Егитъёс юртъер котырын кулэ луись быгатонлыкъёссэс, лэчыт синмо луэмзэс, кырӟаны-вераны быгатэмзэс возьматӥзы. Ӟырдыт нюръяськонын «Бесермянин- 2018» нимез басьтӥз Юндыысь Иван Урасинов.
Шулдыръяськонэз йылпумъяса, пӧртэм гуртъёсысь вуэм фольклор коллективъёс огинэ луэмзэс возьматыса бадӟым кругын бергазы. Кошкыны дыртӥсьтэмъёс туала крезьгурёс улсын эктӥзы на.